Spring naar hoofd-inhoud Skip to page footer

Wat we doen

Chippen en registreren

Als uw dier gechipt is, is de kans groter dat hij snel weer terug thuis is als hij zoekraakt. Een juiste registratie zorgt dat er rechtstreeks contact wordt opgenomen met de eigenaar. Voor honden is de chip verplicht, voor katten en konijnen niet. We raden chippen en registratie bij een portaal (databank) aan. Lees meer over chippen op de website Chip je dier.

Gezondheidscontrole

Meestal is de jaarlijkse enting ook het moment van de gezondheidscontrole. Uw dier krijgt per post een oproep van ons voor de vaccinatie. Tijdens het consult gaan we na of het goed gaat met uw huisdier en checken we op een groot aantal punten. Deze grondige controle is belangrijk om de gezondheid van uw dier in de gaten te houden en problemen en gezondheidsklachten te voorkomen. We wegen, checken de ademhaling en de pols en inspecteren onder meer de huid, de vacht en het gebit.

Castratie en sterilisatie

In onze praktijk kunt u uw hond, kat, cavia en konijn laten castreren of steriliseren.

Honden
De belangrijkste reden voor sterilisatie van de hond is het voorkomen van loopsheid en ongewenst gedrag. Ook wordt deze ingreep gedaan om medische redenen, zoals bijvoorbeeld baarmoederontsteking. Na de operatie is er minder kans op tumoren, ontsteking aan de baarmoeder en minder kans op suikerziekte. De voornaamste reden voor castratie van een reu is het onvruchtbaar maken, het voorkomen van geslachtsgebonden ongewenst gedrag, prostaatproblemen en tumoren.

Katten
Voor katten zijn er meerdere redenen voor sterilisatie en castratie. Het gaat het kattenoverschot tegen en de kat wordt na sterilisatie niet meer krols. Ook voorkomt het baarmoederontstekingen en de kans op tumoren.

Konijnen
Sterilisatie en castratie van konijnen en cavia’s wordt vaak gedaan om de dieren in groepen te kunnen houden.

Bestrijden parasieten

Voor een blijvende gezondheid van uw dier (en zijn huisgenoten!) is ontwormen en het tegengaan van parasieten zoals de vlo en teek een must. We adviseren u graag over de preventieve maatregelen die u kunt nemen.

Vaccinatie

Met vaccineren voorkom u besmettelijke ziekten bij uw huisdier. Een vaccinatie bereidt voor op een infectie, zodat het immuunsysteem direct in actie komt als dat nodig is. Onze praktijk verzorgt inentingen om uw huisdier te beschermen. Dat doen we voor uw hond en kat, maar bijvoorbeeld ook voor konijnen.

Titeren

In onze praktijk titeren we, bijvoorbeeld als uw huisdier allergisch is voor een (bestanddeel van) het vaccin. Titeren is enten op maat en dat gebeurt in overleg. We nemen dan enkele druppels bloed af en kijken of er nog genoeg antistoffen in het bloed zijn om voldoende bescherming te bieden aan uw huisdier. We kunnen titerbepalingen doen bij honden voor Parvo, HCC, hondenziekte en bij katten voor de kattenziekte.

Hondsdolheid

Gaat u met uw hond naar het buitenland of naar een pension? Dan is vaccinatie tegen hondsdolheid of kennelhoest wettelijk verplicht. Pensions accepteren soms ook een titerbepaling. Neem contact op met je pension voor de voorwaarden daarover.

Voedingsadvies

Om uw huisdier in topconditie te houden, is goede voeding belangrijk die past bij de leeftijd en eventueel de aandoening van uw dier. We adviseren uw graag! We hebben verschillende merken diervoeding in huis, zoals: Virbac, Hills en Royal Canin.